Tågresa Göteborg – Barcelona april 2022 – en reseberättelse

av Rolf Nilsson

Då är vi på väg för tredje gången med tåg till Barcelona. Första gången var det en anspänning för hur det skulle fungera med anslutningar och byten. 

Färden går Göteborg – Köpenhamn – Hamburg – Basel – Mulhouse – Lyon – Barcelona.

Vi har beställt biljetter via Centralens Resebyrå i Kalmar. De har väldigt bra service. Nu har ju SJ åter öppnat för utlandsresor så kanske vi testar det nästa gång. Det går att beställa interrail biljetten direkt på deras sida. Sedan får man ringa för platsbiljetter. Ett annat alternativ för platsbiljetter är appen Rail Planner.

Det finns inga restaurangvagnar innan Frankrike. Så det kan vara bra att ha med sig egen matsäck.

På stationerna finns det ett utbud av restauranger och butiker dock få allmänna sittplatser och det är samma temperatur som ute. 

I Hamburg finns det ett stort utbud av restauranger på stationen. Vi åker sovvagn mellan Hamburg till Basel. En frukost ingår. 

I Basel kan det vara lite svårt att själva hitta tåget till Mulhouse, men det är bara att fråga dig fram. Vi åker första tåget till Mulhouse för att få så lång tid där som möjligt.

Vi ser fram emot stoppen speciellt Mulhouse. Där hoppades vi starta morgonen på ett mysigt café med kaffe och croissant. Eftersom vi var lite mer än en halvtimme sena så blev det på stationen, inte lika mysigt men gott.

Normalt så har man 2 timmar på sig och det finns gott om caféer ca 5 min från stationen.

Lunch blir det i Lyon där vi också byter tåg till Barcelona. Gott om restauranger utanför stationen var det förra gången. Nu var det en byggarbetsplats. Så det var bara att hitta något på stationen,  inte lika mysigt.

Resan har flutit på bra, känns som att det går fort. Tittar ut, läser eller lyssnar på böcker. I dessa tider med mask blir det inte lika mycket prat med andra på tåget.

Hemresan blev lite mer äventyrlig. Första delen från Barcelona till Basel flöt på bra.

Vi fick ett stopp i Lyon med en god lunch. Fanns gott om restauranger inte långt från stationen. Maten är bättre än i Spanien.

Nattåget från Basel till Hamburg blev 2 timmar och 40 minuter försenad. Det innebar att vårt anslutningståg hade gått. Vi hade hjälp av resebyrån att hitta ett nytt tåg. 

Vindkraft i odlingslandskap, Danmark?. Foto. Rolf Nilsson

Tåget gick mot Århus men vi skulle byta i Fredericia mot Köpenhamn. Det var ett kort byte på 10 min, tyvärr blev även detta tåg försenat med minst 15 minuter. Vi fick tips av tågpersonalen att gå av på en tidigare station för att ta nästa tåg mot Köpenhamn. 

Vi hoppade på detta, men halvvägs till Köpenhamn tipsade personalen oss om att ett snabbare tåg strax skulle komma. Så det blev ännu ett byte. Det tåget gick ända till Kastrup. Vi hade hoppats hinna ett snabbtåg från Malmö C, tyvärr var det inte vår dag, även detta tåg var försenat.

Vi tog oss till Malmö C för att ta Göteborgståget därifrån. Vi föredrar stationen i Malmö före Köpenhamn. Mycket trevligare och god mat. Resten av hemresan flöt på.

Detta var vår tredje resa till Barcelona och första gången som det varit förseningar som påverkat den planerade resan. Vid ett tillfälle så åkte jag på hemvägen förbi Mulhouse pga en väska på perrongen. Hamnade i Strasbourg. 

Jag fick problem eftersom jag inte kan franska och de är dåliga på engelska. De ville skicka mig till Basel men då skulle jag missa mitt tåg. Som tur var så hade jag en app och kunde då se hur jag skulle genskjuta mitt tåg. Fick min biljett och sedan flöt resten på.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.